søndag den 31. juli 2011

Los Angeles

Så er vi ved at være ved vejs ende efter en helt fantastisk tur. Vi er nu i Los Angelses, hvor vi tilbringer de sidste dage, inden turen igen går mod Danmark. Vi flyver herfra d 2. august, og er i Danmark igen d. 3. om aftenen. Vi har haft en helt super tur, og har været helt fri for nogle former for uheld, sygdom osv. undervejs, hvilket jo har gjort tingene noget nemmere og sjovere! Vi har, siden vi skrev sidst, været på Highway 1 fra SF til LA. Vejret var meget blandet. Malthe jublede, når vi kørte ind i skyerne. Vi andre var mere begejstrede, når vi kørte ud igen:-). Det skiftede hele tiden mellem overskyet og helt skyfrit. Ret underligt! Vi var også en tur om Solvang - byen der er bygget op af danskere. Det var faktisk en meget skæg oplevelse med de danske gadenavne og butikker med danske specialiteter. Vi måtte da også lige om en dansk bager og få rigtig dansk wienerbrød... som at være i himmelen for Lasse:-).

De sidste dage har vi været i Hollywood og omegn samt Beverly Hills, og set, hvad der hører til her af kendte personers huse, Walk af Fame, Rodeo Drive, Sunset Boulevard og Hollywoodskiltet. Så har vi lige fået købt de sidste billige Levi's bukser osv. og er nu klar til at indtage Universel Studios i morgen. Det glæder vi os alle til, og vi regner med, at det bliver den helt rigtige måde at slutte vores fantastiske tur af på:-)

Vi glæder os til at komme hjem og se jer allesammen igen, og høre om jeres oplevelser i sommerferien. På gensyn i Danmark:-)

Se billeder fra de sidste dage her :-)...

tirsdag den 26. juli 2011

San Francisco

Så har vi oplevet San Francisco...sikke en by. Vi er helt solgt, og kan sagtens tilslutte os alle de begejstrede og positive meldinger vi fik, inden vi rejste. Der er en super god stemning i byen, hvor der er mange forskellige typer af mennesker og kvarterer. Vi havde 4 dage i byen, og havde masser af tid til at opleve det hele;

Golden Gate Bridge, Fishermans Wharf, Alamo Square med de flotte, karakteristiske SF-huse (herunder Ms Doubtfires hus fra filmen af samme navn), Chinatown, Golden Gate Park, Union Square med et hav af butikker, Haigth Asbury med hippier, batik og 60'er stemning, søløver på Pier 39, kabelsporvogne, og nogle helt sindsyge stejle gader... og sidst men ikke mindst; Alcatraz.

Jo, jo vi har skam set nok til at kunne udgive en særudgave af "Turen går til..." :-). Vi havde booket vores tur til Alcatraz hjemmefra, hvilket viste sig, at være en klog disposition; næste ledige tur var d. 8.august, hvilket vi jo ikke rigtig ville kunne bruge til noget. Vi havde hørt meget - både for og i mod, inden vi tog afsted... Men vi er altså helt på koret af de begejstrede! At gå rundt i gangen med smækkende jernlåger og råbende fanger i ørene, var meget livagtigt. Vi fik alle et sæt hovedtelefonener, og blev så guidet gennem fængslet på en meget naturtro måde... forestillende at man var midt i tiden, hvor fænglset stadig fungerede. Rigtig godt!! Og så overraskede det, hvor smukt, der også er udenfor murene, hvor de smukkeste blomster vokser, og passes efter alle kunstens regler af gartnere. Alt i alt en rigtig god oplevelse. Eneste negative ved byen var faktisk vejret...
Det er ikke den høje klare californiske sol, der præger klimaet her! Tåge og gråvejr er åbenbart en del af hverdagen her, men vejret skiftede hele tiden. Netop som vi havde fundet en varm trøje frem, var solen højt på himmelen igen, og omvendt. Men det var nu ikke noget, der kunne påvirke det samlede indtryk; San Francisco er en superfed by!!

Nu har vi fået vores bil (en spritny Dodge, der havde kørt 68 km, da vi fik den:-)). Den er bare lækker - og stor. To bagsæder, så der er masser af plads til alle vores børn. Selvom jeg er meget glad for Berlingoen blegner den altså lidt ved siden af sådan en sag, der er smækket til med en masse detaljer. Martin har helt julelys i øjnene over den:-)

Vi er nu på vej ned af Highway 1, og har 3 overnatninger her, inden vi når Los Angeles på fredag... og så er dagene i staterne ved at være talte. Men vi når nok lige at skrive igen, inden vi rammer Danmark i næste uge.

I kan se flere billeder fra San Francisco her...

lørdag den 23. juli 2011

Yosemite

Så har vi sagt farvel til vores camper. Helt vemodigt synes vi. Det har virkelig fungeret for os at være i camper. Altid har vi haft vores ting med os; skiftetøj, mad og drikke, solcreme, og hvad man nu ellers har brug for in the middle of nowhere.

Nu er vi tjekket ind på vores hotel i San Francisco. Vi har allerede været på tur med kabelbanen. Ungerne hængende i en arm på siden - i bedste amerikansk film-stil:-). I dag har vi været et smut ved Fishermans Wharf, meget turistet, men også ret hyggeligt. Aftenen sluttede på pizzaria, og så hjem på hotellet i dejlige senge, som trods vores begejstring over camperen, godt kan hamle op med madrasserne i den :-).

De sidste dage i camperen tilbragte vi i Yosemite Nationalpark. Vildt fedt!! Meget som vi forestiller os, at Canada må være; bjerge, brusende vandfald, klart og koldt vand, som vi badede i, og klar blå himmel. Virkelig skønt. Det var der så også mange andre, der syntes, så vi måtte dele parken med en del andre. Vi lejede cykler en af dagene. Rigtig fin måde at komme omkring på. Da vi kom tilbage på pladsen, havde Martin mod på mere eventyr, og tog på en vandretur. Vi andre hyggede på vores campingplads med kortspil og hygge - og et par småture mere på cyklen. Sidste dag i parken sluttede ungerne med en morgendukkert i det iskolde vand. Ret friskt!! Og så satte vi kursen mod SF. Det var en noget snoet og bjergrig vej, så Malthe blev helt skidt af køreturen. Heldigvis hjalp det med en god pause, lidt at spise og drikke.

De næste dage skal bruges på at udforske San Francisco. Vi glæder os til at opleve byen, som alle taler så begejsret om. Mandag henter vi vores bil, og så kører vi ad Highway 1 sydpå. Her i SF er det noget køligere. Vi har haft det lange tøj på for første gang på ferien. Forhåbentlig ikke noget, der bliver en vane:-)

Se billeder her...

mandag den 18. juli 2011

Zion og Las Vegas

Så er der igen lidt nyt herfra. Siden sidst har vi lagt flere flotte naturoplevelser i nationalparkerne Bryce og Zion til vores tur. I Bryce tog vi på en tur på hesteryg gennem skov og helt ud til kanten af kløften, hvor vi red et stykke. En ret stor, men også noget grænseoverskridende oplevelse. Det var dog nogle meget søde og rolige heste, så vi endte med at blive ret modige, og fik sat lidt mere fart på de halvsløve krikker J.

Efter Bryce Canyon satte vi kursen mod Zion Nationalpark. Det er en mindre, men meget spændende park. Vi boede på en naturcampingplads, som lå inde i selve parken. Super flot beliggenhed med den smukkeste stjernehimmel om aftenen. Vi lejede sko, som vi kunne gå med i floden et stykke ind i kløften, hvor floden var den eneste mulige vej.
Vejret har virkelig været med os. I Bryce havde vi lidt overskyet og køligere vejr, men fra Zion har vi igen været på den gode side af 30 grader og med lune dejlige aftener.
Og så stod den ellers på Las Vegas. Hold da op der er gang i den by! Det er en noget hektisk og meget farvestrålende oplevelse. Men helt vildt skægt at være i. Men efter to aftener her, var vi alle klar til at skulle videre. Vi lavede lidt om på de oprindelige planer, så vi ikke skulle køre så langt efter Vegas. Man bliver jo helt træt af fest og farver og store buffeterJ.
Kursen er nu sat mod Yosemite. Vi kører over passet i morgen. Det er lukket i vinter og forårsmånederne, og er først åbnet op i midten af juni, så vi håber ikke, vi skal bruge snekæder for at komme igennemJ.
Lige nu har vi pitstop i Lone Pine, som er en rigtig western-by. Mange af de helt gamle western-film er optaget her.  Det er en lidt underlig blanding af gamle træhuse og Mac D, så helt autentisk er det ikke. Aftenen har vi tilbragt på en rigtig amerikansk restaurant, hvor alle vægge var dekoreret med signerede billeder af filmstjerner. Tilbage på campingpladsen nød vi en aftendukkert i poolen.
Håber, vejret snart må være med jer i DK. Vi hører jo lidt fra Aasum og ophavet der. Det lyder ikke som om, at den danske sommer viser sig fra sine pæne side.
Se flere billeder her...

tirsdag den 12. juli 2011

Arches og Bryce Canyon

Nu er vi ved Bryce Nationalpark, og bag os har vi en masse dejlige og flotte oplevelser. Vi har boet på verdens smukkest beliggende campingplads (bilder vi os i hvert fald ind!). Den lå inde i selve nationalparken i Arches, og lå i mellem røde klipper i et noget kuperet terræn. Uden for alting og helt i bunden af parken, så her var ingen forstyrrende lyde eller lys. Dejlig stemning med lejrbål og skumfiduserJ.
Inden vi nåede op i nationalparken havde vi to store oplevelser; river rafting på Coloradofloden og luftballon over Canyonland. Hver i sær nogle meget store ting at prøve sammen! Vores rafting tur var sammen med en amerikansk familie, og vores guide Jacob. Det var helt i top med sjove strømfald og masser af svømning (af mere eller mere frivillig karakter). Midt på dagen lagde vi til ved et lodge, hvor vi fik en super lækker frokost, og så var vi klar til nogle timer i båden igen. En helt igennem super dag!
Vores ballontur lykkedes nu omsider, efter 3 aflysninger i Australien. En meget tidlig morgen, hvor vi skulle mødes kl. 5.30, hvorefter vi blev kørt ud til ballonen og vores kaptajn. Vi var 9 passagerer med om bord i kurven, og vi fløj en times tid over smukke klipper og landskaber. Vores kaptajn styrede ballonen helt ned i en kløft, hvor vi var tæt på klipperne. Landingen forløb helt efter bogen, og da vi bagefter skålede i champagne, var alle helt høje over turen. Vi faldt i snak med et amerikansk ægtepar. De var utrolig søde, og kom fra San Fransisco, så vi fik nogle gode ideer til, hvad vi bør se, når vi kommer så langt.
I dag har Marie fødselsdag, og turen går nok til endnu en vandretur i Bryce. Vi var på en god tur i går, hvor vi gik meget langt ned….og meget langt op igenJ. Vejret her er noget koldere, end vi har været vant til. I morgen skal vi videre til Zion, og så står den på Las Vegas. Så der indfinder varmen sig nok igen.
I kan se billeder fra de sidste dage her

onsdag den 6. juli 2011

Grand Canyon - Anthelope Canyon

Så er der lige lidt nyt her fra USA. Vi er nu kommet godt i gang med turen i vores camper, og det vi har glædet os mest til; nationalparkerne. Efter San Diego satte vi kursen mod Grand Canyon. Det var dog en tur, der var lidt for lang i et stræk (ca. 800 km), så vi valgte at overnatte på en campingplads i midten af ingenting. Needles nærmere bestemt.... Det var en noget hot oplevelse. Da vi gik i seng stod termometeret på 37 grader, og i løbet ad dagen nåede vi op på 45 grader.
Dejligt, at campingpladsen havde en fin pool!
Herefter var næste stop: Grand Canyon. En meget storslående og flot oplevelse. Familien Nielsen kom sågar op så tidligt, at vi kunne nyde solopgangen over kløften. En meget smuk måde at starte dagen på! Vi havde et par dage i natonalparken, inden vi kørte videre mod Page, hvor vi skulle se nogle meget flotte sandstensformationer. Også her var varmen på den gode side af 35 grader. Vi var i Page d. 4. juli, så aftenen blev fejret med udsigt til et stort og flot fyrværkeri.
Alt er i det hele taget ret stort herovre. Vores første besøg i et supermarked, endte med at vi blev væk fra vores indkøbsvogne, som vi aldrig fandt igen... Og så måtte vi jo starte forfra :-).
Nu er vi så i Moab, hvor nationalparken, Arches er lige i nærheden. Dagen i dag er Malthes fødselsdag, så vi har taget en slapper på campingpladsen, skal ud og spise i aften. I morgen skal vi riverrafte, hvilket alle glæder sig til!!
Håber, alt er vel i Danmark, og at skybruddet ikke har haft de store konsekvenser for nogen af jer.
I kan se billeder fra den sidste uges tid, ved at klikke her

fredag den 1. juli 2011

Starten på turen

Så er vi kommet til USA, og har taget hul på vores ferie. Oven på en lang rejse herover var det skønt at have et par dage på hotel til at komme til hægterne. Nu har vi fået camperen og har været på Free way, med vores 9 meter lange camper.
Nerverne hang lidt uden på tøjet i starten med så stor en bil på en 8 - 16 sporet motorvej, men nu går det meget bedre. Vi har været i Disneyland, med alt hvad der hører til sådan en dag. I sær deres shows er imponerende. Dem er der da bare er styr på.

I dag har vi været i Sea World, som også er meget storslående. Delfin showet var flot og imponerende. Søløveshowet var meget underholdende med nogle meget kvikke dyr. Endelig så vi selvfølgelig spækhuggerne. Imponerende som de har trænet med dem.

I morgen starter vores road trip for alvor. Vi glæder os rigtig meget til at komme ind i landet, og til at opleve naturen med de røde varme farver. Efter dage i to store forlystelsesparker og kørsel på store motorveje, bliver det skønt at komme til mere rolige omgivelser. Da jeg i Sea World konstaterede, at jeg var ved at være træt af køer og mennesker, kommenterede vores ældste vittige søn, at så måtte jeg begynde at spise noget mere grisekød :-)

Vores næste mål er Grand Canyon. Vi skal køre 500 km i morgen, og gør stop i en lille by, inden vi i overmogen når Grand Canyon. Det bliver langt og ikke mindst varmt, men alle glæder sig til de oplevelser, der venter.

Håber, alle har det godt i Danmark, og at I nyder ferien. Der er vel flere af jer, der snart skal afsted; så rigtig god ferie til jer!